Plik Edycja Zaznaczanie Widok Obraz Warstwa Kolory Narzędzia Filtry Okna
Pomoc

Pierwsze kroki z Wilber

Część I. Wprowadzenie
 Rozdział 3. Pierwsze kroki z Wilber

Spis treści rozdziału

1. Podstawowe pojęcia
2. Główne Okna
  2.1. Przybornik
  2.2. Okno obrazu
  2.3. Doki
3. Cofanie
  3.1. Rzeczy, których nie można cofnąć
4. Typowe zadania
  4.1. Intencja
  4.2. Zmiana rozmiaru obrazu na ekranie
  4.3. Zmiana rozmiaru obrazu do druku
  4.4. Kompresja obrazów
  4.5. Kadrowanie obrazu
  4.6. Znajdowanie informacji o obrazie
  4.7. Zmiana trybu
  4.8. Przerzuć obrazu
  4.9. Obracanie obrazu
  4.10. Oddzielanie obiektu od tła
5. Jak rysować linie proste
  5.1. Intencja
  5.2. Przykłady

1. Podstawowe pojęcia

Rysunek 3.1. Wilber, maskotką GIMP. Wilber_Construction_Kit (w src / images /) pozwala nadać maskotka inny wygląd. Jest dziełem Tuomas Kuosmanen (tigertATgimp.org).

Ta sekcja zawiera krótkie wprowadzenie do podstawowych pojęć i terminologii stosowanej w GIMP-IE . Koncepcje przedstawione tutaj są wyjaśnione w znacznie większej głębokości gdzie indziej. Z kilkoma wyjątkami, mamy unikać zaśmiecania tę sekcję z dużą ilością linków i odsyłaczy: wszystko wspomniano tutaj jest tak wysokim poziomie, że można łatwo zlokalizować go w indeksie.
Obrazy
Obrazy są podstawowymi jednostkami używanymi przez GIMP. Z grubsza rzecz biorąc, „obraz” odpowiada pojedynczemu plikowi, takiemu jak TIFF lub JPEG. Można również pomyśleć o obrazie jako odpowiadające pojedynczym okienku wyświetlacza (choć w rzeczywistości jest to możliwe, aby mieć wiele okien wszystkie wyświetlanie tego samego obrazu). Nie jest możliwe, aby jeden obraz okno więcej niż jedno zdjęcie, chociaż, albo na obrazie nie mieć okna wyświetleniem.
GIMP obraz może być dość skomplikowana sprawa. Zamiast myśleć o nim jako o arkuszu papieru z obrazem na nim, myśleć o nim jako bardziej jak stos arkuszy, zwanej „warstwy” . Oprócz stosu warstw, A GIMP obraz może zawierać maski selekcyjny, zestaw kanałów, a także szereg ścieżek. W rzeczywistości, GIMP zapewnia mechanizm mocowania dowolnych fragmentów danych, zwanych „ pasożyty”, do obrazu.
W GIMP, można mieć otwartych wiele obrazów jednocześnie. Chociaż duże obrazy mogą korzystać z wielu megabajtów pamięci, GIMP wykorzystuje zaawansowany system zarządzania pamięcią na bazie płytek, który pozwala GIMP do obsługi bardzo dużych obrazów z wdziękiem. Istnieją granice, jednak i mający więcej dostępnej pamięci może poprawić wydajność systemu.
Warstwy
Jeśli obraz może być prosty w porównaniu do pojedynczego arkusza papieru, to obraz z warstwy porównywany jest plikiem przezroczystych dokumentach ułożone jedna na drugiej. Można rysować na każdym papierze, ale nadal zobaczyć zawartość innych arkuszy przez przezroczyste obszary. Można także przenieść jednego arkusza w stosunku do innych. Wyrafinowane GIMP użytkownicy często do czynienia z obrazów zawierających wiele warstw, a nawet kilkadziesiąt z nich. Warstwy nie muszą być nieprzezroczyste, a oni nie muszą obejmować cały zakres obrazu, więc jeśli spojrzeć na ekranie obraz jest, można zobaczyć więcej niż tylko górnej warstwy: można zobaczyć elementy z wielu warstw.
Rozdzielczość
Cyfrowe obrazy składają się z siatki elementów kwadratowych w różnych kolorach, zwanych pikselami. Każdy obraz ma rozmiar w pikselach, takich jak 900 pikseli szerokości i 600 pikseli wysokości. Ale piksele nie mają ustalonej wielkość w przestrzeni fizycznej. Aby ustawić obraz do drukowania, używamy wartość o nazwie rozdzielczości, zdefiniowany jako stosunek między rozmiarem obrazka w pikselach i jego fizycznej wielkości (zazwyczaj w calach), gdy jest on drukowany na papierze. Większość formatów plików (ale nie wszystkie) można zapisać tę wartość, która jest wyrażona jako ppi - pikseli na cal. Podczas drukowania pliku, wartość rozdzielczość określa rozmiar obrazu będą mieć na papierze, a w rezultacie, fizyczna wielkość pikseli. To samo 900x600 pikseli obrazu mogą być drukowane jako mały 3x2" karty z ledwo zauważalnych pikseli - lub duży plakat z dużych, masywnych pikseli Obrazy importowane z kamer i urządzeń mobilnych mają zwykle wartość rozdzielczości dołączony do pliku wartość. Jest to zazwyczaj 72 lub 96ppi. Ważne jest, aby zdać sobie sprawę, że wartość ta jest dowolna i został wybrana z przyczyn historycznych zawsze można zmienić wartość rozdzielczości wewnątrz.. GIMP - nie ma to wpływu na rzeczywisty obraz pikseli Ponadto, dla zastosowań takich jak wyświetlanie. obrazy na linii, na urządzeniach mobilnych, telewizyjnych lub wideo gier - krótko mówiąc, każde użycie, który nie jest drukowanie - wartość rozdzielczości jest bez znaczenia i jest ignorowana, a zamiast obrazu jest zazwyczaj wyświetlany tak, że każdy piksel obrazu odpowiada jednemu pikselowi ekranu.
Kanały
Kanał jest pojedynczym elementem koloru danego piksela. Na kolorowym piksela w GIMP, te elementy są zwykle czerwony, zielony, niebieski i czasami przezroczystość (alfa). Dla skali szarości obrazu, są szare i Alfa i dla Indexed kolorowego obrazu, są one indeksowane i Alpha.
Cały prostokątnej matrycy jednego ze składników koloru dla wszystkich pikseli w obrazie jest również określany jako kanał. Można zobaczyć te kanały kolorów z okna Channels.
Kiedy wyświetlany jest obraz, GIMP stawia te elementy razem tworzą kolory pikseli na ekranie, drukarce lub innym urządzeniu wyjściowym. Niektóre urządzenia wyjściowe mogą korzystać z różnych kanałów z czerwonego, zielonego i niebieskiego. Jeśli tak, GIMP kanały „s są przekształcane w odpowiednie dla nich urządzenia, gdy wyświetlany jest obraz.
Kanały mogą być przydatne podczas pracy nad obrazem, który potrzebuje korekty w jednym konkretnym kolorze. Na przykład, jeśli chcesz usunąć „ czerwonych oczu ” z fotografii, można pracować na Czerwonej kanału.
Możesz zajrzeć na kanałach jak maski, które umożliwiają lub ograniczają wyjście z kolorem, że kanał reprezentuje. Za pomocą filtrów na kanał informacji, można utworzyć wiele różnorodnych i subtelne efekty na obrazie. Prosty przykład użycia filtru na kanałach kolorów jest Channel Mixer filtr.
Poza tymi kanałami, GIMP pozwala także tworzyć inne kanały (lub bardziej poprawnie, Maski Channel), które są wyświetlane w dolnej części okna dialogowego Kanały. Można utworzyć nowy kanał lub zapisywać zaznaczenie do kanału (maska) . Patrz słowniczek wpis na Maski uzyskać więcej informacji na temat maski Normandzkich.
Zaznaczanie
Często podczas edycji obrazu, chcesz tylko część obrazu zostać naruszone. „Wybór” mechanizm sprawia, że jest to możliwe. Każde zdjęcie ma swój własny wybór, który normalnie widzieć jako ruchomej linii przerywanej oddzielającej wybranych częściach z niewyselekcjonowanych części (tak zwane „ mrówki maszerujące”). Właściwie to jest nieco mylący: wybór w GIMP jest oceniana, nie wszystko albo nic, a tak naprawdę wybór jest reprezentowana przez pełnoprawnego szarości kanału. Linia przerywana, które normalnie zobaczyć to po prostu linia konturu przy 50% poziomie -selected. W każdej chwili, choć można wyobrazić sobie wybór kanału w całej swej chwalebnej szczegółowo poprzez przełączanie QuickMask przycisk.
Duża składnikiem nauczenie się GIMP skutecznie pozyskuje sztukę robienia dobrych pozycje-pozycje, które zawierają dokładnie to, co trzeba i nic więcej. Ponieważ wybór-obsługa jest tak centralnie ważne, GIMP oferuje wiele narzędzi do prowadzenia go: asortyment narzędzi selekcyjnych podejmowania, wybór operacji selekcji i możliwość przełączania na tryb szybkiej maski, w których można leczyć kanał wyboru jako jakby to był kanał koloru, a tym samym „ malowanie wybór ”.
Cofanie
Kiedy popełniamy błędy, można je cofnąć. Prawie wszystko, co można zrobić, aby obraz można cofnąć. W rzeczywistości, zazwyczaj można cofnąć znaczną liczbę ostatnich rzeczy, które zrobił, jeśli uznasz, że były one błędne. GIMP to umożliwia utrzymanie przez historię swoich działań. Ta historia zużywa pamięć, chociaż, tak undoability nie jest nieskończona. Niektóre działania użyć bardzo mało pamięci cofania, dzięki czemu można zrobić dziesiątki je przed najwcześniejszych te są usuwane z tej historii; Inne rodzaje działań wymaga ogromnych ilości pamięci cofania. Można skonfigurować ilość pamięci GIMP pozwala na historii cofania każdego obrazu, ale w każdej sytuacji, zawsze powinieneś być w stanie cofnąć przynajmniej 2-3 swoje najnowsze działania. (Najważniejszym działaniem, które nie jest niewykonalne jest zamknięcie obrazu. Z tego powodu, GIMP prosi o potwierdzenie, że na pewno chcesz zamknąć obraz w przypadku dokonania jakichkolwiek zmian.)
Wtyczki
Wiele, prawdopodobnie większość, rzeczy, które możesz zrobić, aby obraz w GIMP są wykonywane przez GIMP stosowania samego. Jednak GIMP umożliwia również szerokie zastosowanie „wtyczek”, które są programy zewnętrzne, które oddziaływują bardzo ściśle z GIMP, i są zdolne do manipulowania obrazy i inne GIMP obiektów w bardzo wyrafinowanych sposobów. Wiele ważnych Wtyczki są powiązane z GIMP , ale istnieje wiele dostępnych za pomocą innych środków są również dostępne. W rzeczywistości, pisanie wtyczek (skryptów) i jest najprostszym sposobem dla ludzi, a nie na GIMP deweloperami, aby dodać nowe funkcje do GIMP.
Wszystkie polecenia w menu filtrów i znacznej liczby poleceń w innych menu, są faktycznie realizowane w postaci wtyczek.
Skrypty
Ponadto do wtyczek, które są programy napisane w języku C, GIMP mogą również skorzystać skryptów. Największą liczbę istniejących skrypty są napisane w języku nazwie Script-Fu, który jest unikalny dla GIMP (dla tych, którzy dbają, jest to dialekt języka Lisp-podobnej nazwie Scheme). Możliwe jest również, aby napisać GIMP skryptów w języku Python lub Perl. Języki te są bardziej elastyczne i wydajne niż Script-Fu; Ich wadą jest to, że zależą one od oprogramowania, które automatycznie nie są pakowane z GIMP-IE , więc nie są one gwarantowane, aby działać poprawnie w każdym GIMP instalacji.

Na podstawie:
https://docs.gimp.org/2.10/en/gimp-first-steps.html