Plik Edycja Zaznaczanie Widok Obraz Warstwa Kolory Narzędzia Filtry Okna
Pomoc

Słownik

Alfa
Wartość Alfa określa przezroczystość piksela. Oprócz wartości czerwony, zielony i niebieski piksel ma wartość alfa. Im mniejsza wartość alfa piksela tym bardziej widoczne barwy. Piksel o wartości alfa 0 jest całkowicie przezroczysty. Piksel o wartości alfa 255 jest całkowicie nieprzezroczysty.
W obrazach z niektórych formatów plików, można jedynie określić, że piksel jest całkowicie przezroczysty lub całkowicie nieprzezroczysty. Inne formaty umożliwiają zmienny poziom przejrzystości.
CMY, CMYK
CMYK to model kolorów, który zawiera komponenty kolorów Cyan, Magenta, Żółty i Czarny. Jest to odcień subtelny, a fakt ten jest ważny, gdy obraz jest drukowany. Jest uzupełnienie inny niż model kolorów RGB.
Wartości poszczególnych kolorów zmieniają się między 0% a 100%, gdzie 0% odpowiada kolorowi nieopublikowanego, a 100% odpowiada całkowicie wydrukowanemu obszarowi koloru. Kolory tworzą się przez zmieszanie trzech podstawowych kolorów.
Ostatnia z tych wartości, K (Czarna), nie przyczynia się do koloru, ale służy jedynie przyciemnieniu innych kolorów. Litera K jest używana dla Czarnego, aby zapobiec nieporozumieniom, ponieważ B zazwyczaj oznacza Niebieski.

Rysunek 1123. Model odwzorowania kolorów
Odcień koloru modelu GIMP nie obsługuje obecnie modelu CMYK. (Można pobrać wtyczkę eksperymentalną z podstawowym wsparciem CMYK [PLUGIN-SEPARATE]).
Jest to tryb używany w drukowaniu. Są to kolory w pojemnikach z tuszem w drukarce. Jest to tryb używany w malarstwie i we wszystkich obiektach wokół nas, gdzie światło jest odbite, a nie emitowane. Obiekty pochłaniają część fal świetlnych i widzimy tylko część odbitych. Zauważ, że komórki w naszych oczach widzą to odbite światło w trybie RGB. Obiekt jest czerwony, ponieważ zielony i niebieski zostały wchłonięte. Ponieważ kombinacja Zielonego i Niebieskiego jest Cyan, Cyan jest pochłonięty, gdy dodasz Czerwony. Odwrotnie, jeśli dodasz Cyan, jego kolor uzupełniający, Red, jest pochłonięty. Ten system jest odejmowany. Jeśli dodasz Żółte, zmniejszasz wartość Niebieski, a jeśli dodasz Magenta, zmniejszasz kolor Zielony.
Logiczne byłoby pomyśleć, że mieszając Cyan, Magenta i Żółty, odejmujesz Czerwony, Zielony i Niebieski, a oko nie zauważy światła, a więc Czarnego. Ale pytanie jest bardziej złożone. W rzeczywistości widziałeś ciemnobrązowy. Dlatego też ten tryb ma również wartość "Czarny" i dlaczego drukarka ma nabój czarny. Ten sposób jest tańszy. Drukarka nie musi mieszać pozostałych trzech kolorów w celu stworzenia niedoskonałego czarnego, a jedynie dodać Czarny.
Format pliku
Typ formatu pliku lub plik jest forma, w której przechowywane są dane komputera. Ponieważ plik jest przechowywany przez system operacyjny jako liniowa serii bajtów, których nie da się opisać wielu rodzajów danych rzeczywistych w sposób oczywisty, konwencje zostały opracowane do interpretowania informacji jako reprezentacje skomplikowanych danych. Wszystkie konwencje dla danego „ rodzaju ” danych stanowi format pliku.
Niektóre typowe formaty plików do zapisywania obrazów to JPEG, TIFF, PNG i GIF. Najlepszy format pliku dla zapisywania obrazu zależy w jaki sposób obraz ma być używany. Na przykład, jeżeli obraz jest przeznaczony do internetu, rozmiar pliku jest bardzo ważnym czynnikiem, a jeśli obraz ma być drukowany, wysoka rozdzielczość i jakość mają większe znaczenie. Zobacz typy formatów.
Gamma
Gamma lub korekcja gamma jest nieliniowy operacji, który jest używany do kodowania i dekodowania wartości jasności lub kolorów w systemach obrazu wideo lub nadal. Jest używany w wielu rodzajach systemy obrazowania wyprostowanie zakrzywione signal-to-light lub intensywności do sygnału odpowiedzi. Na przykład światło emitowane przez CRT nie jest liniowa w zakresie jego napięcie wejściowe i napięcie z elektrycznych aparatu nie jest liniowa w zakresie intensywności (moc) światła w scenie. Gamma kodowania pomaga do zamapowania danych w domenie Percepcyjnie liniowe, tak, że ograniczony zasięg (ograniczoną liczbę bitów w każdym sygnał RGB) jest zoptymalizowana Percepcyjnie.
Gamma jest używany jako wykładnik (moc) w równaniu korekcji. Gamma kompresji (gdzie gamma < 1) jest używany do kodowania liniowe luminancji lub wartości RGB na sygnały koloru lub cyfrowy plik wartości i ekspansji gamma (gdzie gamma > 1) jest proces dekodowania i zazwyczaj występuje, gdy napięcie do funkcji CRT jest nieliniowy.
Dla PC wideo obrazy są kodowane z gamma o 0,45 i dekodowane z gamma 2.2. Dla systemów Mac obrazy są zwykle kodowane z gamma o 0,55 i dekodowane z gamma 1.8. Standard przestrzeni kolorów sRGB, używany dla większości kamer, komputery i drukarki nie używa prostego równania wykładnicze, ale ma wartość gamma dekodowania w pobliżu 2.2 w znacznej części jego zakres.
W GIMP-ie gamma jest opcja używana w karcie pędzla GIMPressionist filtr i filtr P³omieni. Filtry wyświetlania także filtr Gamma. Zobacz też narzędzia poziomy, gdzie można użyć środkowy suwak, aby zmienić wartość gamma.
GIF
GIF (ang. Graphics Interchange Format) oznacza format grafiki. Jest to format pliku o dobrej, bezstratnej kompresji dla obrazów o niskim poziomie kolorów (do 256 różnych kolorów w obrazie). Odkąd został opracowany GIF i został opracowany nowy format zwany Portable Network Graphics (PNG), który jest lepszy od GIF we wszystkich aspektach, z wyjątkiem animacji i niektórych rzadko używanych funkcji.
GIF został wprowadzony przez firmę CompuServe w 1987 roku. Był to głównie popularny ze względu na jego skuteczną kompresję LZW. Rozmiar plików grafiki wymagał wyraźnie mniej miejsca niż zwykle używane w tym czasie grafiki, takie jak PCX lub MacPaint. Nawet duże obrazy mogły być przesyłane w rozsądnym czasie, nawet przy powolnych modemach. Ponadto, otwarte prawo licencjonowania CompuServe umożliwiło programistom implementację formatu GIF do bezpłatnych, zastrzeżonych aplikacji, o ile do nich dołączono informację o prawach autorskich CompuServe.
Kolory w formacie GIF są przechowywane w tabeli kolorów, która może pomieścić 256 różnych pozycji, wybranych spośród 16,7 milionów różnych wartości kolorów. Gdy został wprowadzony format obrazu, nie było to nic wielkiego, gdyż tylko nieliczne osoby miały sprzęt, który mógłby wyświetlać więcej kolorów niż ten. Dla typowych rysunków, karykatur, czarno-białych zdjęć i podobnych zastosowań, 256 kolorów jest wystarczająca nawet dzisiaj. W przypadku bardziej złożonych obrazów, takich jak kolorowe zdjęcia, widoczna jest ogromna utrata jakości, dlatego format nie jest uważany za odpowiedni do tych celów.
Jeden kolorowy wpis na palecie może być zdefiniowany jako przezroczysty. Z przezroczystością obraz GIF może wyglądać tak, jakby miał kształt nie prostokątny. Jednak półprzezroczystość, podobnie jak w PNG, nie jest możliwa. Piksel może być widoczny lub całkowicie przezroczysty.
Pierwsza wersja GIF to 87a. W 1989 CompuServe wydało rozszerzoną wersję, o nazwie 89a. Między innymi umożliwiło to zapisanie kilku obrazów w jednym pliku GIF, co jest szczególnie przydatne w przypadku prostych animacji. Numer wersji można odróżnić od pierwszych sześciu bajtów pliku GIF. Interpretowane jako symbole ASCII są to "GIF87a" lub "GIF89a".
Głębia koloru
Głębia koloru to po prostu liczba bitów wykorzystywanych do reprezentowania koloru (bity na piksel: BPP). Istnieją 3 kanały dla piksela (red, zielony i niebieski). GIMP może obsługiwać 8 bitów na kanał, określany jako ośmiobitowy kolor . Tak więc, w GIMP głębia kolorów 8 * 3 = 24, co pozwala na zapis 256 * 256 * 256 = 16777216 możliwych kolorów (8 bitów umożliwia zapis 256 kolorów).
HSV
HSV jest modelem kolorów, który ma elementy kolor (taki jak niebieski lub czerwony), nasycenie (jak silny jest kolor) i jasność. Tryb RGB bardzo dobrze nadaje się do ekranów komputerowych, ale nie pozwala nam opisać tego, co widzimy w życiu codziennym; jasnozielony, blady różowy, czerwony olśniewający, itp. model HSV bierze pod uwagę te cechy. HSV i RGB nie są całkowicie od siebie niezależne. Widać, że z narzędzia Pobieranie koloru; po zmianie koloru w jednym z modeli kolorów, drugi również zmienia. Osoby zainteresowane mogą poczytać Grokking GIMP, który wyjaśnia ich wzajemne powiązania. Zwięzły opis części HSV:
Odcień
To jest to samo co kolor, co wynika z kombinacji kolorów podstawowych. Wszystkie odcienie (z wyjątkiem poziomów szarości) są przedstawione w chromatycznym kole: żółty, niebieski, fioletowy, a także, pomarańczowy itd. Barwna okręgu (lub „ koła kolorów”) wartości w zakresie od 0 ° do 360 °. (termin „kolor” jest często używany zamiast „barwa”. W kolorach RGB „podstawowych kolorów”).
Nasycenie
Wartość ta opisuje jak blady jest kolor. Nienasycony zupełnie kolor to odcień szarości. Ponieważ wzrasta nasycenie koloru daje odcień pastelowy. Całkowicie nasycone kolor jest czysty. Wartości nasycenia przejchodzą od 0 do 100, od białego do najczystszego w kolorze.
Wartość
Wartość ta określa jasność, intensywność świecenia. Jest to ilość światła emitowanego przez kolor. Widać zmianę jasności, kiedy kolorowy obiekt przemieszcza się z bycia w cieniu do bycia w słońcu, lub gdy zwiększa się jasność ekranu. Wartości przejść od 0 do 100. Wartości pikseli z trzech kanałów są jasnością także: „wartość” w modelu kolorów HSV jest maksymalna z tych elementarnych wartościach w przestrzeni RGB (skalowany do 0-100).
JPEG
JPEG jest formatem plików, który obsługuje kompresję i działa na wszystkich głębiach kolorów. Kompresja obrazu jest regulowana, ale uwaga: zbyt wysoka kompresja może poważnie obniżyć jakość obrazu, ponieważ kompresja JPEG jest stratna.
Użyj JPEG do tworzenia grafiki internetowej lub jeśli nie chcesz, aby Twoje zdjęcie, zajmowały dużo miejsca. JPEG jest dobrym formatem dla zdjęć i dla obrazów generowanych komputerowo (CGI). Nie nadaje się do:
- rysunki cyfrowe (np screeny lub grafiki wektorowe), w którym istnieje wiele sąsiadujących pikseli o tych samych wartościach kolorystycznych, kilku kolorach i ostrych krawędziach,
- czarno-białe zdjęcia (tylko czarno-białe, jeden bit na piksel) lub
- pół-stonowanych obrazów (typu gazetowego).
Inne formaty, takie jak GIF, PNG lub JBIG, są o wiele lepsze dla tego rodzaju obrazów.
W ogóle, transformacje JPEG nie są odwracalne. Otwieranie i zapisywanie plików JPEG powoduje nową, kompresję stratną. Zwiększenie współczynnika jakości później nie będzie przywracać informacji o obrazie, które zostały utracone.
Model kolorów
Model kolorów jest sposobem opisywania i określania koloru. Termin ten jest często używany dość  luźno, odnosi się zarówno do systemu przestrzeni barw i przestrzeni barw, na którym jest oparty.
Przestrzeń kolorów to zestaw kolorów, które mogą być wyświetlane lub dostarczone przez urządzenia wejściowego lub wyjściowego (takie jak skaner, monitor, drukarka, itd.). Kolory przestrzeni kolorów są określone jako wartości w układzie przestrzeni barw, który jest układem współrzędnych, w którym poszczególne kolory opisane są wartościami współrzędnych na różnych osiach. Ze względu na strukturę ludzkiego oka, istnieją trzy osie w przestrzeni kolorów, które są przeznaczone dla obserwatorów. Praktyczne zastosowanie tego jest to, że kolory są określone z trzech składników (z kilkoma wyjątkami). Istnieje około 30 do 40 systemów przestrzeni barw w użyciu. Kilka ważnych przykładów:
 - RGB
 - HSV
 - CMY(K)
Piksel
Piksel jest pojedynczym punktem obrazu inaczej „elementem obrazu”. Prostokątny obraz może składać się z tysięcy pikseli, z których każdy reprezentuje kolor obrazu w danym miejscu. Wartość piksela zazwyczaj składa się z kilku kanałów, takich jak składniki jego koloru (czerwony, zielony i niebieski), a czasem jego przezroczystości/krycia
PNG
PNG to skrót "Portable Network Graphic". Ten format oferuje wiele zalet i kilka wad: nie jest stratny i daje pliki większe od formatu JPEG, ale jest idealny do zapisywania obrazów, ponieważ obsługuje True Colors (kilka milionów kolorów), indeksowane obrazy i 256 poziomów przezroczystości (podczas gdy GIF obsługuje tylko 256 kolorów i dwa poziomy).
RGB
Addytywny model barw
Model RGB jest modelem koloru, który ma trzy składniki czerwony, zielony i niebieski. Kolory te są emitowane przez elementy ekranu i nie odzwierciedlają rzeczywistości, ponieważ nie są one farbą. Uzyskany kolor jest połączenie trzech barw podstawowych RGB, o różnych stopniach jasności. Jeśli spojrzeć z bliska na ekran telewizyjny, którego pole jest mniejsze niż ekran komputera, można zobaczyć czerwone, zielone i niebieskie elementy świecące z różną intensywnością. Model kolorów RGB jest addytywny.
GIMP wykorzystuje osiem bitów dla jednego kanału dla każdej barwy podstawowej. Oznacza to, 256 wartości, dostępnych jest 256 x 256 x 256 = 16777216 kolorów.
Nie jest jasne, dlaczego dana kombinacja kolorów podstawowych daje konkretny kolor. Dlaczego, na przykład, 229R + 205G + 229B daje odcień różowy? To zależy od ludzkiego oka i mózgu. Nie ma koloru w przyrodzie, tylko ciągłe spektrum długości fal światła. Istnieją trzy rodzaje czopków w siatkówce. Tę samą długość fali światła działając na podstawie trzech rodzajów stożków stymuluje każdy z nich w inny sposób, a umysł dowiedział się, po kilku milionów lat ewolucji, jak rozpoznać kolor z tych różnic.
Łatwo jest zauważyć, że nie ma światła (0R + 0G + 0B) kompletna ciemność, czarny i pełnego światła (255R + 255g + 255b) białego. Równe wartości na wszystkich kanałach kolorów daje poziom szarości. Dlatego może być tylko 256 poziomów szarości w GIMP-IE.
Mieszanie dwóch podstawowych kolorów w trybie RGB daje kolor wtórny czyli kolor w modelu CMY. Łącząc czerwony i zielony daje żółty, zielony i niebieski daje cyan, niebieski i czerwony daje magenta. Nie należy mylić wtórnych kolorów z kolorami uzupełniającymi, które są naprzeciwko podstawowy kolorów w chromatycznym kręgu:
Mieszanie z koloru podstawowego z kolorem uzupełniającym daje szary (neutralny kolor).
Ważne jest, aby wiedzieć, co się dzieje, gdy masz do czynienia z kolorem w GIMP-IE . Najważniejszą zasadą, aby pamiętać, że zmniejszenie natężenia pierwotnych wyników koloru na zwiększenie intensywności kolor dopełniający (i vice versa). To dlatego, kiedy zmniejszymy wartość kanału, na przykład green, automatycznie zwiększa względne znaczenie dwóch pozostałych, czerwonego i niebieskiego. Połączenie tych dwóch kanałów daje kolor drugorzędny, magenta, który jest uzupełnieniem barwy zielonej. Narzędzie Próbnik kolorów pozwala dowiedzieć się wartości koloru RGB piksela.
Skala szarości
Skala szarości to tryb kodowania kolorów obrazu, który zawiera tylko czarny, biały i odcienie szarości. Podczas tworzenia nowego obrazu można utworzyć go w trybie Skala szarości (którą można później pokolorować, aby zmienić ją na tryb RGB). Można również zmienić istniejący obraz na szarości, używając skali szarości, desaturacji, rozkładu, miksera kanału, chociaż nie wszystkie formaty akceptują te zmiany. Choć można tworzyć obrazy w trybie Szarości i na nie
konwertować, to nie jest to model koloru w sensie tego słowa. Jak wyjaśniono w trybie RGB, 24-bitowe obrazy GIMP mogą mieć do 256 poziomów szarości. Jeśli zmienisz z poziomu szarości na tryb RGB, obraz będzie miał strukturę RGB z trzema kolorowymi kanałami, ale oczywiście będzie szary. Pliki obrazu w skali szarości (8-bitowe) są mniejsze od plików RGB.
SVG
SVG oznacza Skalowalną Grafikę Wektorową. Jest to format dwuwymiarowej grafiki wektorowej, zarówno statycznej, jak i animowanej. Możesz wyeksportować ścieżki GIMP do SVG i można importować dokumenty SVG do GIMP z oprogramowania graficznego. Więcej informacji można znaleźć w sekcji [WKPD-SVG].
TIFF
TIFF (Tagged Image File Format) to format pliku, który został opracowany głównie do skanowanej grafiki rastrowej w celu rozdzielenia kolorów. Obsługiwane jest sześć różnych procedur kodowania, każdy w trzech różnych trybach: czarno-biały, szarości i kolor. Nieskompresowane obrazy TIFF mogą wynosić 1, 4, 8 lub 24 bity na piksel. Obrazy TIFF skompresowane przy użyciu algorytmu LZW mogą wynosić 6, 8 lub 24 bity na piksel. Oprócz formatu Postscript, TIFF jest jednym z najważniejszych formatów wstępnych etapów drukowania. Jest to wysokiej jakości format plików, który jest idealny do obrazów, które chcesz zaimportować do innych programów, takich jak FrameMaker czy CorelDRAW.
XCF
XCF to format pliku, który jest specjalny, ponieważ jest to oryginalny format pliku GIMP: to jest specjalnie zaprojektowany do przechowywania wszystkich danych, które tworzą obraz GIMP. Z tego powodu pliki XCF mogą być dość skomplikowane i istnieje kilka programów innych niż GIMP, które mogą je przeczytać.
Gdy obraz jest zapisany jako plik XCF, plik zawiera prawie wszystko, co jest dane o zdjęciu: dane pikseli dla każdej z warstw, bieżący wybór, dodatkowe kanały, jeśli istnieją, ścieżki, jeśli istnieją i prowadnice. Najważniejszą rzeczą, która nie jest zapisana w pliku XCF, jest historia cofnięcia.
Dane pikseli w pliku XCF są reprezentowane w formie bezstratnej skompresowanej: bloki bajtów obrazu są kompresowane przy użyciu algorytmu bezstratnego RLE. Oznacza to, że niezależnie od tego, ile razy załadujesz i zapisujesz obraz używając tego formatu, z użyciem tego formatu nie jest zagubiony ani modyfikowany żaden pojedynczy piksel lub inne dane obrazu. Pliki XCF mogą być bardzo duże, jednakże GIMP umożliwia kompresję plików, używając metod kompresji gzip lub bzip2, z których obie są szybkie, wydajne i swobodnie dostępne. Kompresowanie pliku XCF często zmniejszy o współczynnik 10 lub więcej.
Twórcy programu GIMP dołożył wszelkich starań, aby format plików XCF był kompatybilny z różnymi wersjami. Jeśli tworzysz plik przy użyciu GIMP 2.0, powinieneś być w stanie otworzyć plik w GIMP 1.2. Niektóre informacje w pliku mogą nie być przydatne: na przykład GIMP 2.0 ma bardziej wyrafinowany sposób obsługi tekstu niż GIMP 1.2, więc warstwa tekstowa z pliku GIMP 2.0 XCF będzie wyświetlana jako zwykła warstwa obrazu, jeśli Plik jest otwarty w GIMP 1.2.

Na podstawie:
https://docs.gimp.org/2.10/en/glossary.html